Argumentet for realistiske jobbscenarioer

Realistiske jobbscenarioer (RJS) er en god måte å la potensielle søkere finne ut om de egner seg i stillinger i en organisasjon eller bransje på.

Et realistisk jobbscenario fra cut-e:

  • gir en interaktiv og morsom læringsopplevelse – tilgjengelig på smarttelefon, nettbrett og PC
  • informerer kandidatene om egnethet for en stilling eller organisasjonen
  • oppfordrer de som deler organisasjonens kultur og verdier til å søke

Hvordan fungerer realistiske jobbscenarioer?

Potensielle kandidater presenteres for typiske jobbscenarioer, og får følgende spørsmål: Hva ville du gjort i denne situasjonen? Kandidaten får umiddelbar tilbakemelding basert på det han/hun svarte. Potensielle søkere lærer ikke bare om de daglige utfordringene og oppgavene i stillingen, men finner også ut om det er samsvar mellom jobben og det de ønsker å jobbe med. De som er interessert blir mer motiverte til å søke, samtidig som du kommer i kontakt med disse kandidatene tidlig i rekrutteringsprosessen.

Kunder som bruker realistiske jobbscenarioer fra cut-e

Hvorfor bruke realistiske jobbscenarioer?

Rekruttering og ansettelse blir mer søkersentrert. Jobbsøkerne bryr seg om hvor de jobber og hvordan bedriftskulturen er. Realistiske jobbscenarioer har flere konkrete fordeler:

  • RJS gir potensielle søkere muligheten til å få et raskt innblikk i hvordan det er å jobbe i stillingen eller bransjen, slik at de kan ta en informert beslutning om hvorvidt de skal søke. Ved bruk av realistiske jobbscenarioer vet du at søkerne har realistiske forventninger til jobben og at det er en større sannsynlighet for at de passer inn i bedriften.
  • Realistiske jobbscenarioer har betydning for gjennomtrekk (Barrick & Zimmerman): søkere med en bedre forståelse av jobben blir ofte værende lenger i stillingen.
  • Realistiske jobbscenarioer sparer tid og ressurser både for deg og søkeren: de gjør det mulig for et stort antall kandidater å evaluere seg selv før de eventuelt beslutter å søke. Case-studier viser at bruken av realistiske jobbscenarioer øker antallet godt egnede søkere.
  • Realistiske jobbscenarioer gir en bedre opplevelse for søkeren: i mange bedrifter er hver potensielle søker også en potensiell kunde. En positiv og morsom interaksjon gir et godt inntrykk av bedriften.

Utvikle RJS-er med cut-e

Å utvikle et realistisk jobbscenario krever tett samarbeid mellom den som lager evalueringen og organisasjonen. Det krever ferdigheter og kompetanse å formidle det som gjør jobben og kulturen unik og tiltrekkende til de riktige menneskene – og deretter omdanne denne informasjonen til morsomme og engasjerende spørsmål med øyeblikkelig og ærlig tilbakemelding.  

Trinn 1 – komplett jobbanalyse: Vi hjelper deg med å identifisere det som er viktig i jobben og hvilke særtrekk som kreves for å lykkes. Dette gjør vi ved å samarbeide med de som sitter i stillingen, intervjue ledere om resultatmålinger, og snakke med andre involverte for å definere typiske scenarioer og hvilke typer atferd og ferdigheter som kreves. 

Trinn 2 – lage innholdet i de realistiske jobbscenarioene Ved bruk av informasjon og scenarioer utviklet i jobbanalysen designer, tester, tilpasser og tester vi på nytt de ulike spørsmålene, slik at de er realistiske for bransjen.  

Trinn 3 – teste de realistiske jobbscenarioene på ansatte i organisasjonen og bransjen: Aksept oppnås ved å gjenspeile virkeligheten. Realitetstesting gjøres av de som vet best.  

Trinn 4 – utvikle RJS-spiller Teknologien som formidler innholdet, må være moderne, tilpasset mobile enheter, og rettferdig mot brukerne. Selskapsprofilen din vil selvfølgelig gjenspeiles i design og uttrykk, ved bruk av selskapets språk, bilder og logo. cut-e har bred erfaring med og kompetanse på gjennomføring til avtalte frister.  

Trinn 5 – gå LIVE med realistiske evalueringer koblet opp mot mikronettstedet ditt: Grensesnittilpasning av teknologien vår til kundens web- og personalsystemer er ett av områdene vi spesialiserer oss på. Lær mer om vårkompetanse på teknisk integrasjon.  

Trinn 6 – La cut-e drifte og vedlikeholde systemet for realistiske jobbscenarioer: vær viss på at systemet er oppkoblet og tilgjengelig for potensielle søkere til enhver tid, og at det oppdateres i tråd med teknologien. Dette tar vi oss av. 


Utviklingsprosess

Detaljert tidslinje – realistiske jobbscenarioer

cut-e realistiske jobbscenarioer

Visste du at? Resultater fra Assessment Barometer viser at:

      easyJet tar i bruk realistiske jobbscenarioer

      easyJets RJS-er ble utviklet med flere mål for øye: 

      • å promotere easyJet-navnet
      • å gi en attraktiv og kontrollert opplevelse for kandidaten, og 
      • administrere søknader

      easyJet ønsket å skape en positiv søkeropplevelse for alle, og inkluderte derfor øyeblikkelig tilbakemelding på svarene og informasjon om livet i jobben. Det er et viktig poeng, siden alle som ser de realistiske jobbscenarioene er en potensiell kunde. Ved å gi ærlig informasjon om livet som kabinansatt og de daglige utfordringene, kan easyJet håndtere store søkerantall. I én periode var det 66 259 personer som prøvde de realistiske jobbscenarioene, og easyJet mottok 25 931 søknader – fra søkere som visste hva rollen gikk ut på og som var motiverte til å begynne i jobben.  

      RJP easyJet by cut-e: Try before you fly

      Lidl tar i bruk realistiske jobbscenarioer

      RJS er en del av Lidl Store Management Development Program (SMDP), et tilpasset, modulært opplæringsprogram som forbereder heldige søkere for rollen i butikkledelsen. Målet med SMDP er å rekruttere og ansette dyktige, erfarne butikkledere og forberede dem på å åpne og drive en Lidl-butikk i USA. Med tilpasset RJS tiltrekker Lidl og gir karrieremuligheter til kandidater som elsker å jobbe med kunder, er ivrige etter å utvikle ferdighetene sine, og som ønsker gi karrieren et løft.

      RJP by cut-e - Lidl Store Manager

      du tar i bruk realistiske jobbscenarioer

      du er et multinasjonalt selskap med hovedkontor i Dubai som verdsetter mangfoldet i arbeidsstokken sin. For å kommunisere og beskrive denne stillingen valgte du å bruke RJS i personalmarkedsføringen. Ved å fullføre syv oppgaver som utgjorde testen fikk kandidaten et inntrykk av dus verdier og filosofi. Den interaktive testen tar opp ulike fordeler som fremtidig ansatte kan vente seg. I samarbeid med cut-e utviklet "du" et testformat som formidler selskapets positive tilnærming og presenterer den på en måte som er designet for å gå viralt og promoterer Dubai som et økonomisk senter.

      Realistic Job Preview (RJP) du

      flydubai bruker realistiske jobbscenarioer

      flydubai bruker RJS som en quiz for personer som er interessert i å bli kabinansatt. Quizen er designet for å kunne startes raskt, og for at kandidatene skal finne ut om flydubai passer for dem, gjennom innsikt i hvordan det er å jobbe som kabinansatt.

      RJS gir informasjon designet for å:

      • promotere rollen som kabinansatt og vise de ulike oppgavene jobben består av.
      • være tilpasset og appellere til neste generasjon
      • komme tidlig i kontakt med potensielle ansatte.  
      Realistic Job Preview flydubai

      Sunglass Hut: Viktige drivere for å buke RJS

      De viktigste driverne bak Sunglass Huts beslutning om å designe og ta i bruk RJS var følgende: 

       

      • Formidle Sunglass Huts historie og erfaring
      • Skape realistiske forventninger til jobben
      • Administrere store søkermasser og gi en god opplevelse for kandidatene

      Realistiske jobbscenarioer ble designet og integrert i Sunglass Huts karriereportal for å hjelpe potensielle søkere med bestemme seg for å gjennomgå søknadsprosessen og begynne å jobbe i Sunglass Hut, eller ikke. Det gis tilbakemeldinger når personen gjennomgår scenarioene, og hvis potensielle kandidater får gode tilbakemeldinger, får de positive meldinger og oppfordres til å søke. Hvis tilbakemeldingene er dårlige, revurderer de kanskje om de skal søke til Sunglass Hut.

      RJP Sunglass Hut by cut-e
      Logo Sunglass Hut

      Sunglass Hut om cut-e

      "Vi vil at søkerne skal ta til seg tilnærmingen vår til salg og leve og jobbe for merkevaren vår, derfor er det viktig at kandidatene oppdager dette tidlig.”

      Mr Scott Schroeder, Director for Talent Acquisition i Luxottica Retail, Australia

      Produktfinneren

      Søk blant over 40 tester for å finne den rette testen for deg.
      Søk på
      Emne
      Instrument
      Kontakt oss

      Tlf. +47 223 61 035

      eller kontakt oss her

      Abonner på talentNews