Mål kreativiteten: sparks – et gjennombrudd i nettbasert evaluering

Innovasjon er den viktigste faktoren for å ha et konkurransemessig fortrinn – både for å forbedre forretningsprosesser eller produkter og tjenester, og når du skal satse på et nytt marked. Samtidig kreves det kreativitet og en evne til å forvandle kreative ideer til praktiske løsninger. 

Kundene våre har over flere år ønsket å identifisere og måle kreativitet og innovasjon på en pålitelig, relevant og praktisk måte. De ønsker å oppdage potensial for innovasjon tidlig i rekrutteringsprosessen – og de ønsker å gjøre det på nett.

Dette har hittil ikke latt seg gjøre. Utviklingen i teknologi og kunstig intelligens har gjort det mulig for oss å utvikle sparks – en pålitelig, relevant og objektiv nettbasert kreativitetstest.

Funksjoner i den nettbaserte kreativitetstesten sparks:

  • Kreativitetstesten sparks måler kreativitet ut fra objektive, pålitelige og relevante kriterier. 
  • sparks kan tas på nett i løpet av 15 minutter og oppgir resultatet umiddelbart.
  • sparks er et verktøy som kan brukes i den innledende silingen eller i forbindelse med teamutvikling.
  • sparks gir innsikt om innovasjon. Den danner Innovation Suite i kombinasjon med personlighetstester (cut-e shapes) og tester for abstrakt, logisk tenkning (cut-e scales lst), og danner et bilde av innovasjonspotensial.
Dr Achim  Preuss - expert for mobile assessment

Intervju om den nettbaserte kreativitetstesten sparks

Dr Achim Preuss, Product Director og en av grunnleggerne av cut-e, og teamet hans har jobbet med utviklingen av i flere år for å dekke et behov blant kundene, noe som har vært mulig med nye teknologiske fremskritt. I dette intervjuet forklarer han hvordan sparks ble utviklet og hvordan det bygger på tidligere forskning og testing.

cut-e Innovation Suite

sparks er en del av Innovation Suite, som, når de brukes sammen, gir en indikasjon på potensiell innovasjonsevne. 

Innovation Suite inkluderer:

Ny evalueringsløsning fra cut-e har Google "på innsiden" for å identifisere kreative personer

Innovasjon er en viktig suksessfaktor for mange bedrifter, men å vite hvor kreativ og innovativ den enkelte er, kan være vanskelig å vurdere.

Julehilsninger med sparks

Hvert år lager vi en adventskalender på nett med hilsninger fra hele verden. I adventskalenderen fra cut-e for 2015 brukte den spanske avdelingen vår kreativitetstesten sparks til å sende julehilsninger. 

Referanseliste

Hardt, J., Felfe, J. & Hermann, D. (2011). Innovationskompetenz: Entwicklung eines neuen Konstrukts durch eine explorative Studie. Zeitschrift für Arbeitswissenschaft, 3, 235-243.

Hülsheger, U. R., Salgado, J. F., & Anderson, N. (2009). Team-Level Predictors of Innovation at Work. Journal of Applied Psychology, 94, 1128-1145.

Jäger, A. O., Süß, H.-M., & Beauducel, A. (1997). Berliner Intelligenzstruktur - Test. Form 4. In Sarges, W. & Wottawa, H. (Hrsg.). Handbuch wirtschaftspsychologischer Testverfahren (pp. 95-101). Lengerich: Pabst Science Publishers.

Kim, K. H. (2006). Can We Trust Creativity Tests? A Review of the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT). Creativity Research Journal, 18(1), 3-14..

Koestler, A. (1964). The Act of Creation. Penguin Books, New York.

Maier, G. W., Streicher, B., Jonas, E., & Frey, D. (2007). Innovation und Kreativität. In D. Frey & L. von Rosenstiel (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Wirtschaftspsychologie (pp. 809-855). Stuttgart: Hogrefe.

Mumford, M. D. (2003). Where have we been, where are we going? Taking stock in creativity research. Creativity Research Journal, 15, 107–120.

Ridley, M. (2010). TEDTalk: www.ted.com/talks/matt_ridley_when_ideas_have_sex

Shalley, C. E. & Gilson, L. L. (2004). What leaders need to know: A review of social and contextual factors that can foster or hinder creativity. The Leadership Quarterly, 15, 33-53.

Schuler, H. & Görlich, Y. (2007). Kreativität: Ursachen, Messung, Förderung und Umsetzung in Innovation. Göttingen: Hogrefe.

Schuler, H. & Hell, B. (2005). Analyse des Schlussfolgernden und Kreativen Denkens. Bern: Huber.

Scott, S. G.; Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: a path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 37(3), 80-607.

Snyder, A.W. (2011). Facilitate Insight by Non-Invasive Brain Stimulation. PLoS ONE 6(2): e16655.  doi:10.1371/journal.pone.0016655

Soosay, C. A. (2005). An Empirical Study of Individual Competencies in Distribution Centres to Enable Continuous Innovation. Creativity and Innovation Management, 14, 299-310.

Streicher, B., Maier, G.W., Frey, D., Jonas, E. & Kerschreiter, R. (2006). Innovation. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Handbuch der Sozialpsychologie und Kommunikations-psychologie (pp. 565-574). Göttingen: Hogrefe.

Torrance, E. P. (1974). Torrance Tests of Creative Thinking. Scholastic Testing Service, Inc.

Torrance, E. P. (1981). Empirical validation of criterion-referenced indicators of creative ability through a longitudinal study. Creative Child and Adult Quarterly, 6, 136-140.

Turner, M. (2014). The Origin of Ideas: Blending, Creativity, and the Human Spark. Oxford University Press.

West, M. A. & Farr, J. L. (1990). Innovation and Creativity at Work. West Sussex, England: John Wiley & Sons.

Produktfinneren

Søk blant over 40 tester for å finne den rette testen for deg.
Søk på
Emne